Spelletjes ter verbetering van de mondmotoriek
Goede motoriek van tong, lippen en wangen is een belangrijke voorwaarde voor een goed adem patroon, praten en eten en drinken. Onderstaande oefeningetjes zijn spelletjes om de mondmotoriek en daarmee de aangezichtspieren te oefenen. De oefeningen helpen ook om je meer bewust te worden van de aangezichtsspiertjes en je mimiek. Om deze bewustwording te stimuleren laat het kind verwoorden wat het voelt!
Een matige mondmotoriek kan in een vroegstadium al een aanwijzing zijn voor verminderde sensorische en motorische ontwikkeling en dan kan zowel de logopediste als de oefentherapeut uw kind stimuleren in de verdere sensorische en motorische ontwikkeling. De behandeling wordt gericht op sensomotorische ontwikkeling en de sensorische integratie. Stem de spelletjes af op de interesse van het kind.
Om te leren is het belangrijk dat het kind plezier beleeft aan het doen van de spelletjes.
Algemene mimiek spelletjes

Vallen en opstaan |
Voor de spiegel samen of om de beurt: gapen, kusjes geven, blazen, tong uitsteken, wangen opblazen, ploppen van de wangen, grote smakbewegingen maken, mond zo groot, zo klein mogelijk maken, mond zo breed, zo smal mogelijk maken, toverbal maken (tong in wang), lippen trillen (brrr)
Tong spelletjesSmeer iets lekkers op de onderlip, bovenlip, wang of kin smeren en lekker weg likken en inslikken, tong ver uitsteken en intrekken, de tong laten flapperen tussen de lippen en tanden, een schoteltje lekkers leeg likken, heel voorzichtig met het puntje van de tong één voor één muisjes of korreltjes hagelslag oplikken, moeilijke kunstjes met de tong: ik kan iets wat jij niet kan: tong ver uitsteken, lip aflikken, neus aanraken, etc. om de beurt.Doe een snoepje in je mond en zuig en sabbel er zo lang mogelijk op. Dit kan ook met een denkbeeldig snoepje.

Leren zitten |
Spelletjes voor de lippen

Bewaren van evenwicht |
Pak met de lippen iets eetbaars zoals: rozijntjes, stukjes appel, mandarijn, etc., of moeilijker: een worstprikkertje, spagetti sliertje, dropveter. Met de lippen kunstjes doen: lippen breed, zo klein mogelijk, mondje zo slap en daarna zo stijf mogelijk dicht persen), lekker kusje geven aan je pop, je broer, je mam, je paps de kat, de hond en wie maar wil in huis.
BlazenBlazen tegen een veertje, een zacht balletje, een tissue, een pingpong balletje over tafel blazen naar de overkant, met een rietje in een glas water blazen, bellen blazen, kaars of lucifer uitblazen, blaasvoetbal of andere blaasspelletjes uit de winkel, golven blazen in een bak met water, blazen op een toeter, mondharmonica, roltong, etc.
Leren vertrouwen door behandeling

Leren vertrouwen |
Tijdens de behandeling zorgt de therapeut voor een goede sfeer en geeft het kind vertrouwen. Het kind kan zo veilig leren en zich uitgedaagd voelen om de volgende stap te gaan maken.
Ook de ouder wordt betrokken bij het sensomotorisch leerproces zodat je thuis weet hoe je met je kind stimulerend kunt spelen. Het kind moet regelmatig aangemoedigd worden om de mondmotoriek te gebruiken.
Zo help je het kind zich te ontwikkelen tot een evenwichtig persoon.
|